در حال بارگذاری
عصراترک مشکلات استخر هارون‌آباد گرمه را بررسی کرد؛

گنداب هارون‌آباد در پاسکاری مسئولان

شماره خبر : 1002 - https://asreatrak.ir/short/Vp9LW

استخر قنات هارون‌آباد گرمه که روزگاری منبع آب کشاورزی بخشی از زمین های منطقه بود امروز با قرارگرفتن در مرکز شهر و به دلیل درآمیختن با فاضلاب خانگی باعث آلودگی زیست‌محیطی و تهدیدی برای سلامت شهروندان شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک از مجموع ۶۹۵ رشته قنات در استان خراسان شمالی، ۱۰۳ رشته قنات در گرمه واقع شده است و ازآنجا که گرمه شهر تاریخی بوده و بافت قدیمی دارد، تقریباً تمام شهر روی قنات‌ها بنا شده است.

قنات هارون‌آباد با ۷۰۰ سال قدمت، به طول ۲ هزار متر و عمق ۶۵ متری، ۱۳ لیتر بر ثانیه آبدهی دارد و ۸۰ هکتار سطح زیر کشت، یکی از قنات‌های خوب شهرستان گرمه است.

آب این قنات درگذشته در استخری خارج از شهر جمع‌آوری می‌شد و سپس برای امور کشاورزی استفاده می‌شد، اما با گسترش شهر گرمه این استخر در داخل شهر قرار گرفته است و باعث جمع‌شدن حشرات موزی و آلودگی محیط‌زیست شده است.

 استخری که روزگاری منبع تأمین آب کشاورزی اهالی بود در حال حاضر به یک مشکل زیست‌محیطی در شهر گرمه تبدیل شده است. 

گنداب هارون‌آباد در پاسکاری مسئولان

اهالی ساکن در اطراف استخر می‌گویند بوی تعفن ناشی از جمع‌شدن زباله، فاضلاب‌هایی که به استخر ریخته می‌شود و لاشه حیوانات مرده بسیار زیاد است، به‌طوری‌که زندگی معمولی از ساکنین این اطراف سلب شده است.

آنان خواستار شدند با حصارکشی این استخر از ورود حیوانات و زباله‌ها جلوگیری شود و نسبت به نظافت و لایروبی این استخر به‌صورت منظم اقدام شود، زیرا ورود زباله و حیوانات باعث آلودگی بسیار زیاد هم برای استخر هم برای محله شده است. 

 

جهاد کشاورزی متولی سروسامان دادن استخر است

شهردار گرمه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک گفت: استخر جمع‌آوری آب کشاورزی از قنات هارون‌آباد پر می‌شود، در ابتدای امر در منطقه‌ای کاملاً بیرون محدوده شهری بوده که کشاورزان برای آبیاری زمین‌های خود از این استخر استفاده می‌کردند. 

گنداب هارون‌آباد در پاسکاری مسئولان

شیر الله اسدی اظهار کرد: ساکنین این محل به دلایلی همچون وراثت و ارزانی زمین‌ها اقدام به ساخت مسکن در آن محدوده کردند و بسیاری از منازل این محل بدون مجوز ساخته شده است.

وی گفت: چیزی که در حال حاضر باعث مسئله‌ساز شدن این استخر شده، وصل کردن فاضلاب مسکن‌هایی است که در مسیر قنات هارون‌آباد تا این استخرساخته شده است.

این مسئول افزود: علی‌رغم مسدودسازی بسیاری از این مسیرها، همچنان برخی از این مالکان، فاضلاب‌های خود را به طور غیرقانونی به این قنات متصل کرده‌اند که با همکاری دادستان به برخی از این اهالی تذکرات لازم داده شده است و مدت معینی هم برایشان تعیین شده تا نسبت به‌عوض کردن مسیر فاضلاب خود اقدام کنند.

شهردار گرمه گفت: طی جلسه‌ای با دادستان و ضمن بازدید از این استخر، طبق دستور دادستان باتوجه‌به اینکه از این استخر برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود، نظافت و لایروبی مسیر قنات تا استخر و خود استخر به عهده مالکان استخر و جهاد کشاورزی تعیین شد. 

 

گنداب هارون‌آباد در پاسکاری مسئولان

اسدی تأکید کرد: بااین‌وجود جهت رفاه حال شهروندان، تسریع در کار کشاورزان و پاکیزگی شهر، ماشین‌آلات در اختیار کشاورزان قرار داده شد تا کمی اوضاع بهبود پیدا کند.

وی افزود: جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی امر کشاورزان موظف است نسبت به شناسایی مالکانی که فاضلاب‌های خود را به این قنات متصل کرده‌اند اقدام کند و هیچ‌گونه ارتباطی در این امر متوجه شهرداری نیست.

 

جهاد مسئولیتی ندارد، شهرداری متولی است

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گرمه هم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک اظهار کرد: طبق قانون ۵۵ شهرداری، تنظیف و نگهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آب‌ها و فاضلاب و تنقیه قنوات مربوط به شهر و تأمین آب و روشنایی به وسائط ممکنه بر عهده شهرداری است.

یاسر نوری گفت: باتوجه‌به این ماده هیچ‌گونه وظیفه و مسئولیتی متوجه جهاد کشاورزی در این امر نیست.

وی خاطرنشان کرد: حتی جهاد کشاورزی می‌تواند یکی از شاکیان در این مورد باشد، زیرا به آبیاری کشاورزان خلل وارد کرده است. 

گنداب هارون‌آباد در پاسکاری مسئولان

منتظر لیست ساکنین از طرف مالکان قنات هستیم 

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گرمه هم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: به دلیل شکایت‌های زیاد مردمی، جلسه‌ای با جهاد کشاورزی، شهرداری، فرمانداری و چند نفر از مالکین قنات برگزار شد، بنابراین شد که مالکین به کمک شهرداری لایروبی و نظافت استخر انجام دهند؛ اما باگذشت چند ماه از این جلسه اقدامی صورت نگرفت.

مریم رازقی اظهار کرد: در مرحله بعد با ورود دادستان مصوب شد که طی ۱۵ روز مالکین قنات و شهرداری نسبت به لایروبی قنات و لایروبی استخر اقدام کنند که همچنان باگذشت ۴۰ روز از این مصوبه اقدامی صورت نگرفته است.

وی افزود: منتظر لیست ساکنین از طرف مالکین قنات هستیم تا مرکز۱۲:۲۵ بعدازظهر بهداشت طبق ماده ۶۸۸ به دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی، اخطاریه برای ساکنین ارسال کند، تا ظرف مدت ۲۰ روز جهت تعویض مسیر فاضلاب خود اقدام کنند؛ اما تا کنون لیستی به مرکز بهداشت داده نشده است.

 رازقی خاطرنشان کرد: با بازدید مجدد از این استخر، موضوع به دادستانی ارجاع داده می‌شود و اقدامات قانونی از طرف دادستانی انجام می‌شود.

گزارش از رقیه فیروزه

 انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات